T.C.
KASTAMONU BELEDİYESİ
KÜLTÜR VE SOSYAL İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ
SOSYAL HİZMET VE YARDIM ESASLARI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar, İlkeler ve Esaslar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Kastamonu Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü’nün, görev, yetki ve sorumlulukları içinde bulunan Belediye sınırları içinde ikamet eden temel ihtiyaçlarını karşılayamayan ve hayatlarını en düşük seviyede dahi sürdürmekte güçlük çeken dar gelirli, yoksul, muhtaç, kimsesiz ve engellilere bütçe imkânları dâhilinde yapılacak sosyal yardımlar ve sosyal hizmetler gibi faaliyetlerin yürütülmesine dair usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu yönetmelik; Belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyece yapılacak sosyal hizmetler ve yardımlar ile bu hizmet ve yardımlardan faydalananları ve faydalanacak durumda olanları kapsar.
Hukuki dayanak
MADDE 3- (1) 03/07/2005 tarih ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 14 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının (a) ve (b) bendi, aynı kanunun 15 inci maddesinin 1inci fıkrasının (b) bendi ile aynı kanunun 60’ncı maddesinin 1inci fıkrasının (i) bendi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
- Ayni Yardım: Yiyecek, giyecek, yakacak, temizlik malzemesi kırtasiye, tıbbi araç-gereç gibi müracaatçının ihtiyacına göre verilecek mal ve malzeme yardımı ile Sosyal Markete ait özel akıllı kart aracılığıyla yapılan yardımları,
- Belediye: Kastamonu Belediyesini,
- Belediye Başkanı: :Kastamonu Belediye Başkanını,
- Belediye Encümeni: Kastamonu Belediye Encümenini,
- Belediye Meclisi: Kastamonu Belediye Meclisini,
- Dar gelirli: Yardım amacıyla Kastamonu Belediyesine başvuran ve geliri muhtaçlık sınırından daha düşük miktarda olan kişiyi,
- Değerlendirme Kurulu: Kastamonu Belediyesine yardım talebinde bulunan ve muhtaçlığı belirlenen müracaatçının talebinin uygunluğunu, miktarını, şeklini ve süresini belirleyen komisyonu,
- Değerlendirme Kurulu Başkanı: Değerlendirme Kuruluna başkanlık yapan kişiyi,
- Engelli: Fiziksel, zihinsel, ruhsal ve duyusal yetilerinde çeşitli düzeyde kayıplardan dolayı topluma diğer bireyler ile birlikte eşit koşullarda tam ve etkin katılımını kısıtlayan tutum ve çevre koşullarından etkilenen bireyi,
- Hizmet Sunumu: Muhtaç, özürlü, yaşlı kimselerin evlerinde kişisel bakımları ile evlerinin (temizlik, tamirat vb.) bakım hizmetlerini içeren sosyal yardımları,
- Muhtaçlığın belirlenmesi: Ailede toplam gelirin ailede bulunan toplam kişi sayısına bölündüğünde elde edilen rakamın muhtaçlık sınırından düşük olmasının belirlenmesini,
- Muhtaçlık: Her ne nam altında olursa olsun her türlü gelirler toplamı esas alınmak suretiyle, hane içinde kişi başına düşen ortalama aylık gelir tutarı, asgari ücretin aylık net tutarının 1/3’ünden fazla olanlar ile aynı tutardan fazla gelir sağlanması mümkün olan kimseler muhtaç kabul edilemez,
- Muhtaçlık sınırı: Bir aylık net asgari ücret miktarının üçe bölündüğünde çıkan parasal değeri,
- Müdürlük: Kastamonu Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü’nü,
- Şeflik: Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü, Sosyal Yardım İşleri Şefliği,
- Sosyal Hizmetler: Kişi ve ailelerin kendi bünye ve çevre şartlarından doğan veya kontrolleri dışında oluşan maddi, manevi ve sosyal yoksunluklarının giderilmesine ve ihtiyaçlarının karşılanmasına; sosyal sorunlarının önlenmesi ve çözümlenmesine yardımcı olunmasına ile hayat standartlarının iyileştirilmesi ve yükseltilmesini amaçlayan sistemli ve programlı hizmetler bütününü,
- Sosyal inceleme ve tahkikat raporu; Yardım başvurusunda bulunan kişi ile ilgili müdürlük tahkikat görevlilerinin incelemesi sonucunda oluşturdukları tahkikat raporunu,
- Sosyal Yardım: Bu Yönetmelikte belirtilen şartları taşıyan kişilere yapılacak ayni yardımları,
- Yetkili Makam: Belediye Başkanı veya görevlendireceği yetkili kişi ya da kişilerini,
- Yönetmelik: Kastamonu Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü Sosyal Yardım
- Esasları Yönetmeliğini, ifade eder.
İlkeler
MADDE 5- (1) Kastamonu Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü’nün tüm çalışmalarında;
- Müdürlük iş ve işlemlerinde Kanun ve yönetmeliklere aykırı olmamalıdır.
- Hizmetlerin temini ve sunumunda yerinde ve ihtiyaca uygun olmalıdır.
- Uygulamada verilecek hizmetler adaletli ve eşit olmalıdır.
- Belediye kaynaklarının kullanımında etkinlik ve verimlilik esas alınmalıdır.
- Kurum içi yönetimde Belediyemiz mücavir alan sınırlarını ilgilendiren kararlarda katılımcılık esas alınmalıdır.
- Verilen hizmetler şeffaf, açık ve hesap verilebilir olmalıdır.
- Hizmetlerde geçici çözüm ve anlık kararlar yerine uzun vadeli ve kalıcı sürdürebilir temel ilkeler esas alınmalıdır.
- İhtiyaç sahibi her kesime hitap etmelidir.
- Sosyal yardımların insan onurunu zedelemeyecek koşullarda, vatandaşa en yakın ve en uygun yöntemlerle sunulmasına özen gösterilir.
Sosyal hizmetlere ilişkin genel esaslar
MADDE 6– (1) Sosyal hizmetlere ilişkin genel esaslar şunlardır;
- Belediye; hemşeriler arasında sosyal ve kültürel ilişkilerin geliştirilmesi ve kültürel değerlerin korunması konusunda gerekli çalışmaları yapar. Belediye ve mücavir alan sınırları içerisinde yaşayan, yaşlı, engelli, kadın, genç ve çocuklara yönelik her türlü sosyal ve kültürel hizmetleri yürütür, geliştirir ve bu amaçla sosyal tesisler kurabilir.
- Bu yönetmelik kapsamına giren sosyal hizmet ve yardımlara ilişkin faaliyetler, Belediyenin denetim ve gözetiminde, sivil toplum kuruluşları ile halkın gönüllü katkıları ve katılımı da gözetilerek bir bütünlük içinde yürütülür.
- Sosyal hizmetler alanında faaliyet gösteren diğer kamu kurum ve kuruluşları ile gönüllü kuruluşlar arasında koordinasyon ve işbirliği tesis edilerek güç birliği sağlanır ve mevcut kaynaklara en verimli şekilde işlerlik kazandırılır.
- Sosyal hizmetlerin yürütülmesi ve sunulmasında sınıf, ırk, dil, din, mezhep veya bölge farklılığı gözetilemez. Hizmet talebinin hizmet arzından fazla olması halinde öncelikler, Belediyenin mali durumu, hizmetin ivediliği, muhtaç olma derecesi, başvuru veya tespit sırası dikkate alınarak belirlenir.
- Sosyal hizmetler, vatandaşlara en yakın yerlerde ve en uygun yöntemlerle sunulur. Hizmet sunumunda engelli, yaşlı, düşkün, muhtaç, yoksul ve dar gelirlilerin durumuna uygun yöntemler uygulanır. Hizmet sunumu insan haysiyet ve vakarına yaraşır şekilde yerine getirilir.
- Sosyal hizmetlerin ücretsiz yürütülmesi esastır. Ancak hizmetin niteliği gereği ücret alınması zorunlu olan durumlarda Belediye Meclisi’nce belirlenen ücret tarifesine göre bedel alınabilir.
- Belediye; Sosyal hizmet sunumu içerisinde ilimizdeki hastanelerde tedavi gören hasta yakınlarının barınma sorunlarının çözümüne yönelik çalışmalar yapabilir. Ayrıca hasta, taziye ve yeni doğan ziyaretleri gerçekleştirebilir. Bu kimselere yönelik yardımlarda bulunabilir.
- Belediye; Sosyal hizmet sunumu içerisinde ilimizde ikamet eden kimselerden cenazesi bulunanlara taziye amaçlı yemek ve benzeri hizmetlerde bulunabilir.
Sosyal yardımlara ilişkin genel esaslar
MADDE 7- (1) Belediye bu yönetmelikte belirtilen şartları taşıyan kişilere yardımda bulunabilir. Yardım uygulamalarına ait genel esaslar şunlardır;
- Belediye ayni yardımlarda bulunur. Bu amaçla bütçeye her yıl ödenek konur.
- Belediye ayni yardım faaliyetlerinde bulunan kurum ve kuruluşların katkısını artırmak için çaba gösterir, gerektiğinde yapılacak yardımları koordine eder.
- Ayni yardım programlarının uygulanmasında yaşlı, engelli, çocuklar, kimsesiz ve düşkünlere öncelik tanınır.
- Yardım taleplerinin karşılanmasında; Belediyenin mali durumu, hizmetin ivediliği, muhtaç olma derecesi, başvuru veya tespit sırası dikkate alınır.
- Bu yönetmelik kapsamına giren sosyal yardımlar, belediyenin iş birliğinde kamu kurum ve kuruluşlarının, dernek ve vakıfların, sivil toplum kuruluşlarının, özel ve tüzel kişilerin ayni, nakdi ve benzeri bağışlarıyla da yapılabilir.
- Sosyal Yardımların yapılmasında temel amaç; ihtiyaç sahiplerinin yiyecek, giyecek, yakacak, kırtasiye, eğitim, ev eşyası, ulaşım, hasta bezi, çocuk bezi, tıbbi araç – gereç, ilaç, rehabilitasyon amaçlı protez araç – gereçleri ile engelliler için akülü veya aküsüz tekerlekli sandalye, koltuk değneği gibi ayni ihtiyaçlarını ve hizmet ihtiyacını karşılayarak temel nitelikteki sosyal ve ekonomik sorunlarının çözümünde ilgilisine yardımcı olunmasıdır.
Diğer kuruluşlarla yapılacak iş birliği ve yardımlar
MADDE 8- (1) Belediye, 03/07/2005 tarih ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 75 inci Maddesinin (c) bendinde belirtilen mahalli kuruluşlarla müşterek olarak geliştirilecek ortak hizmet projelerinde Meclis onayı gerekir. Ortak hizmet projelerinde; sosyal yardım ve sosyal hizmet kapsamında mahalli müşterek nitelikte olması koşuluyla ihtiyaç sahiplerine gıda, giyinme ve barınma yardımında bulunulabilir.
İKİNCİ KISIM
Sosyal Yardımlar
BİRİNCİ BÖLÜM
Sosyal Yardımdan Yararlanma Usul ve Esasları
Sosyal yardımlardan yararlanma hakkı
MADDE 9- (1) Aşağıda belirtilen kişilerin belediyece yapılacak sosyal yardımlardan yararlanmaya hakkı vardır;
- Belediye sınırları içinde ikamet eden muhtaç, yoksul, kimsesiz, düşkün ve engelli kişiler,
- Belediye sınırları içinde ikamet eden, kamuya ait eğitim kurumlarında eğitimini sürdürmekte olan muhtaç öğrenciler,
- Belediye sınırları içinde ikamet eden, afetlere maruz kalmış olup ayni yardıma ihtiyacı olduğu tespit edilen kişiler,
- 03/07/2005 tarih ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 53 üncü maddesi gereğince, belediye sınırları dışında doğal afetler meydana gelmesi durumunda, belediye başkanınca bu bölgelere gerekli yardım ve destek sağlanabilir,
(2)Yapılan incelemeler sonucunda yardım almaya hak kazananlar yıllık olarak başvurularını yenileyeceklerdir. Başvurusu kabul edilerek yardım almaya hak kazanan ihtiyaç sahipleri bir dahaki başvuru döneminde başvurusunu yenilemediği takdirde yardım hakkını kaybeder
(3)Başvuru sonrasında yardım almaya hak kazanan kişinin bir (1) yıllık süre içerisinde mali durumunda herhangi bir değişiklik olması halinde değişikliği belediyeye ibraz etmesi zorunludur. Aksi halde belediye tarafından yardım süresi içerisinde yapılan araştırmalar sonucunda değişikliğin tespit edilmesi halinde yapılan yardımların bedeli, ilgilisinden tahsil edilerek hakkında yasal işlem yapılabilir.
Başvuru
MADDE 10- (1) Bu yönetmelik kapsamındaki sosyal yardımlardan yararlanabilecek durumda olanlar Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü’ne bağlı Sosyal Yardım İşleri Şefliği ‘ne başvurur.
(2) Başvuru olmasa dahi, basında yer alan veya zabıta birimlerince ya da muhtarlıkça tespit edilip belediyeye bildirilen afetzede, yoksul, muhtaç, engelli, kimsesiz, yaşlı ve düşkünlere de resen yapılacak inceleme üzerine yardımda bulunulabilir.
Başvuruda istenecek belgeler
MADDE 11– (1) Ayni yardım talebinde bulunan kişilerden aşağıdaki belgeler istenir;
- Nüfus cüzdanı fotokopisi,
- Yardım başvurusunda bulunan kişinin mahalle muhtarından, muhtaç olduğuna dair onaylı belge, maddi durumu ile taşınır ve taşınmaz mallarını gösteren belgeler, diğer resmi kurumlardan almış olduğu yardımları gösteren belge,
- Engelli ise sağlık kurulu raporu,
- Yardım talebinde bulunduğuna dair belediyeye başvuru dilekçesi,
- Müdürlükçe lüzum duyulduğu takdirde ek bilgi ve belgeler istenir.
- Muhtaç öğrenci yardımı için başvurulmuşsa, İstenilen belgelere ek olarak, öğrenci olduğunu gösteren belge ile Ebeveyni adına ebeveyninin ikamet ettiği mahalle muhtarından alınmış olan fakirlik ilmühaberi belgeleri istenecektir.
- Doğal afetlerden zarar gördüğü için ayni yardım başvurusunda bulunan kişiden istenilen belgelere ek olarak oluşan afetle ilgili ek bilgi ve belge istenebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
İnceleme ve Değerlendirme
Başvuruların incelenmesi
MADDE 12- (1) Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü’ne bağlı Sosyal Yardım İşleri Şefliğince başvuru veya durum tespit belgeleri bu yönetmeliğe uygun bulunan kişilerin ekonomik ve sosyal durumunu tespite yönelik olarak bu yönetmeliğin 11. Maddesi’nde belirtilen gerekli belgeler istenir, gerektiğinde yerinde inceleme yapılarak sosyal inceleme raporu düzenlenir.
(2) Sosyal inceleme raporunda başvuruların genel durumları, istekleri ve ihtiyaçlarıyla ilgili toplanan bilgiler belirtilir. Başvuranın evrakları sosyal inceleme raporuyla birlikte karara bağlanmak üzere Değerlendirme Kurulu’na gönderilir. Değerlendirme kurulunda yardım yapılması uygun görülen ihtiyaç sahipleri Başkanlık Makamının olurlarına sunulur.
Başvuruların değerlendirilmesi
MADDE 13- (1) Bu yönetmelik kapsamında yapılacak sosyal hizmet ve yardımlar Belediye Başkanınca görevlendirilecek altı kişilik Değerlendirme Kurulu tarafından yürütülür.
Değerlendirme Kurulu Başkanı, Belediye Başkanınca belirlenen bir başkan yardımcısıdır. Diğer üç üye Kültür ve Sosyal İşler Müdürü, Mali Hizmetler Müdürü ve Sosyal Yardım İşleri Şefinden oluşur. Diğer iki üye ise Belediye Meclisi tarafından Belediye Meclisi Üyeleri arasından seçilir. Değerlendirme kurulu altı kişi olduğundan yapılacak bir oylamada eşitlik olması durumunda komisyon başkanının oy verdiği tarafın görüşü kabul edilmiş sayılır. Değerlendirme sırasında Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü’ne bağlı Sosyal Yardım İşleri Şefliği’ne başvuruda bulunan muhtaç kişinin tahkikatını yapan ve sosyal inceleme raporunda imzası bulunan görevlilerde hazır bulunur.
(2) Değerlendirme Kurulu üyelerinin görev süresi 1 yıldır. Değerlendirme Kurulu Başkanı Belediye başkanından onay alarak gerekli görmesi durumunda süresinden önce üyeleri değiştirebilir. Süresi biten üye yeniden görevlendirilebilir.
(3) Değerlendirme Kurulu üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Kararlar toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile alınır. Oylarda eşitlik olması halinde Değerlendirme Kurulu Başkanının bulunduğu taraf çoğunluk sayılır.
(4) Değerlendirme Kurulu, en az haftada bir kere olmak üzere, gerekli görüldüğünde Değerlendirme Kurulu Başkanın yazılı çağrısı üzerine de toplanır.
(5) Sosyal hizmet ve yardım iş ve işlemlerinin yürütülmesi için Belediye tarafından yeteri kadar personel görevlendirilir, gerekli araç, gereç ve bürolar tahsis olunur.
Değerlendirme kurulunun görev ve yetkileri
MADDE 14- (1) Değerlendirme kurulunun görev ve yetkileri şunlardır;
- Yönetmeliğin 10’ uncu maddesine uygun olarak sosyal yardım talebiyle Belediyeye müracaat eden veya Belediyece yoksul ve muhtaçlığı belirlenen kişilerin durumlarını değerlendirerek yardım yapılmasının uygun olup olmadığına, uygun bulunması durumunda yapılacak yardımların miktarı, süresi ve şekli ile ilgili uygunluk görüşü vermek,
- Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde sosyal yardım ve hizmetlerden yararlanacak kişilerde aranacak şartları tespit etmek, uygulamanın ne yönde yapılması gerektiği hakkında müdürlüğün harcama yetkilisinin kararına esas olmak üzere uygunluk görüşü vermek,
- Bütçe yılı içinde toplu halde yapılacak ayni, toplu gıda, barınma, yakacak, gibi sosyal yardımların miktarı, süresi ve şekli ile ilgili olarak, belediyenin bu amaçla geçmiş yıllarda yaptığı yardımları, belediyeye yapılan yardım başvuruları, güncel ihtiyaç durumlarını ve bütçe imkânlarını dikkate alarak genel uygunluk görüşü vermek,
- Belediye Başkanının sosyal hizmet ve yardımlarla ilgili vereceği diğer görevleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ayni Yardımlar
Ayni yardım
MADDE 15- (1) Belediye sınırları içinde ikamet eden ve bu yönetmelik kapsamında sosyal yardımlardan yararlanma hakkına sahip bulunan kimselere gıda, yakacak, giyecek, kırtasiye, yol yardımı, ilaç, tıbbi araç – gereç ile rehabilitasyon amaçlı protez araç-gereç gibi ayni yardımlarda bulunabilir.
(2) Gıda, yakacak, kırtasiye, giyecek gibi temel ihtiyaç konusu ayni yardımlar, Müdürlüğün teklifi üzerine Değerlendirme Kurulunca belirlenecek sayı, içerik ve miktarda, Başkanlık Makamının olurlarına istinaden harcama yetkilisinin talimatı ile yapılabilir.
(3) İlaç, tıbbi araç-gereç, engelliler için tekerlekli sandalye, koltuk değneği, rehabilitasyon amaçlı protez araç-gereçleri gibi ayni yardımlarda ihtiyaç sahibinin başvurusu veya belediyenin resen yapacağı tespit üzerine, Değerlendirme Kurulunun uygunluk görüşü, Başkanlık Makamının oluru ve harcama yetkilisinin onayı ile yardımda bulunabilir.
(4) Ayni yardımlar, muhtaç ve yoksullara her gün ücretsiz ekmek dağıtılması gibi sürekli veya kırtasiye, ilaç, gıda, yakacak yardımı gibi geçici nitelikte olabilir.
(5) Belediye, dağıtılmak üzere alınacak ayni yardımlarda Belediye Meclisi tarafından alınacak Meclis kararı ile Belediye Başkanı’na verilen yetki ile Başkan tarafından ilgili kamu kurum ve kuruluşları, vakıf ve dernekler, sivil toplum kuruluşları, özel ve tüzel kişiler, özel sağlık kuruluşları ile yapılan protokole istinaden, Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü Sosyal Yardım İşleri Şefliği tarafından düzenlenecek teslim tesellüm belgesi ile kamu kurum ve kuruluşları, vakıf ve dernekler, sivil toplum kuruluşları, özel ve tüzel kişiler, özel sağlık kuruluşları ile iş birliğine gidebilir ayni yardıma ilişkin bağışlarını kabul edebilir.
(6) Ayni yardımlar, Sosyal Markete ait özel akıllı kart aracılığıyla da yapılabilir. Bu kartlar ile alışveriş yaptırmayı, hizmet vermeyi kabul edenlerle sözleşmeler yapılabilir.
Ayni yardımların dağıtımı
MADDE 16- (1) Belediyece bu yönetmelik kapsamındaki kimselere dağıtılmak üzere Kamu İhale Kanunu hükümlerine göre alımı gerçekleştirilen veya sosyal yardımlarda kullanılmak üzere Belediyeye bağışlanan gıda, yakacak, giyecek, kırtasiye malzemesi gibi ayni yardımlar, Belediyeye ait sosyal yardım marketinden veya belediye çalışanları ve araçlarıyla muhtaç ve yoksul kişilere en uygun yöntemlerle dağıtılır. Gerektiğinde muhtarlar, sivil toplum ve kamu kuruluşlarıyla dağıtıma yönelik işbirliği yapılabilir. Ayni yardımların dağıtımı yönetmeliğe uygun olarak denetimi ve kontrolü Belediye tarafından yapılması koşulu ile üçüncü şahıslardan hizmet alımı şeklinde yaptırılabilir. Temel ihtiyaç konusu yardımlar ihtiyaç maddelerinin Belediyece temin edilip dağıtılması için kullanılabilecek şekilde akıllı kart verilmesi şeklinde yapılabilir.
(2) Ayni yardımlar bir defada veya periyodik olarak yapılabilir.
(3) Ayni yardımların muhtaç ve yoksul kişilere dağıtımı uygun bir belge ile gerçekleştirilir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Sosyal Hizmetler
BİRİNCİ BÖLÜM
Engelli Merkezleri
Engelli merkezleri ve hizmet birimleri
MADDE 17- (1) Belediye, 5393 sayılı Belediye Kanununun 14 üncü maddesince engellilerle ilgili bilgilendirme, bilinçlendirme, yönlendirme, danışmanlık, sosyal ve mesleki iyileştirme hizmetleri vermek üzere müdürlük bünyesinde engelli merkezi ve bu merkeze bağlı engelli bakım merkezleri açabilir ve işletebilir.
(2) Engelli hizmet birimlerinin kuruluş, görev, yetki, sorumluluk ve işleyişine ilişkin usul ve esaslar hakkında Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığınca hazırlanan yönetmelik hükümleri uygulanır.
(3) Engelli merkezi; doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle oluşan özrü ortadan kaldırmak veya engelliliğin etkilerini mümkün olan en az düzeye indirmek, engelliye yeniden fiziksel, zihinsel, psikolojik, ruhsal, sosyal, mesleki ve ekonomik yararlılık alanlarında başarabileceği en üst düzeyde yetenekler kazandırarak; evinde, işinde ve sosyal yaşamında kendine ve topluma yeterli olabilmesi ve engellinin toplum ile bütünleşmesi amacıyla gerekli koruyucu, tıbbi, mesleki, eğitsel, rekreasyon aktiviteleri ve psiko-sosyal hizmetleri bu merkez bünyesinde oluşturulacak engelli hizmet birimleri ve diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde yürütmeye çalışır.
(4) Bu birimler, faaliyetlerini engellilere hizmet amacıyla kurulmuş vakıf, dernek ve bunların üst kuruluşlarıyla işbirliği halinde sürdürürler. Belediye, Belediye Meclisinin kararı üzerine yapacağı anlaşmaya uygun olarak engellilere yönelik faaliyetlerle ilgili olarak engelli dernek ve vakıfları ile ortak hizmet projeleri gerçekleştirilebilir.
(5) Belediye; engellilere yönelik hizmetlerin yapılmasında dayanışma ve katılımı sağlamak, hizmetlerde etkinlik, tasarruf ve verimliliği arttırmak amacıyla gönüllü kişilerin katılımına yönelik programlar uygulayabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Yaşlı Bakım Merkezi
Yaşlı bakım merkezi ve hizmet birimleri
MADDE 18 – (1) 60 yaş ve üzeri yaşlarda olan ve sosyal inceleme personelleri tarafından sosyal hizmet faaliyetlerinden yararlanması uygun görülenlere, geliri asgari ücretin altında olanlar öncelikli olmak üzere ihtiyacı bulunan yaşlılara ücretsiz olarak hizmet verilebilir.
Yaşlılara verilen sosyal hizmet faaliyetlerine başvuru ve yararlanma şartları
MADDDE19- (1)Yaşlılara verilen sosyal hizmet faaliyetlerinden yararlanmak isteyen yaşlılar için şu belgeler aranır:
- Dilekçe,
- Nüfus cüzdan örneği /fotokopisi,
- Sağlık raporu,
- Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü Sosyal Yardım İşleri Şefliğince düzenlenen inceleme formu
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sosyal Market
Kastamonu belediyesi sosyal yardım marketi
MADDE 20- (1)Kastamonu Belediyesi sınırları içerisinde ikamet eden ihtiyaç sahibi vatandaşlarımız için kurulan; Kastamonu Belediyesi sosyal yardım marketi, ayni ya da nakdi olarak yapılan şartlı ve şartsız bağışların yanı sıra, Belediye Bütçesinden yardım için alınan ayni yardım malzemelerinin niteliklerine uygun şartlarda depolanması ve gerçek ihtiyaç sahiplerine yardım maksatlı olarak dağıtılması amacıyla kurulmuştur.
Kastamonu belediyesi sosyal yardım marketinin çalışma usul ve esasları
MADDE21- (1)Kastamonu Belediyesi sosyal yardım marketinin çalışma usul ve esasları ile görev, yetki ve sorumluluklarını kapsayan hususlar Kastamonu Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü Sosyal Market yönetmeliği ile düzenlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çamaşırhane Birimi
Çamaşırhane hizmetleri birimi
MADDE 22 –(1)Kastamonu Belediyesi çamaşırhane hizmetleri biriminin çalışma esasları aşağıda belirlenmiştir;
a) Çamaşırhane Biriminin amacı; Kastamonu Üniversitesi’nde okuyan öğrencilerin, ihtiyaç sahiplerinin ve Kastamonu Belediyesi birimlerinin çamaşırlarının yıkanmasına yardımcı olmaktır.
b) Çamaşırhane Birim Sorumlusunun görev, yetki ve sorumlulukları;
1) Çamaşırhanenin yönetiminde tam yetkili ve sorumlu kişidir, Başkanlık Makamına, Kültür ve Sosyal İşler Müdürüne ve Sosyal Yardım İşleri Şefine karşı sorumludur.
2) Çamaşırhanenin sevk, idare ve disiplininden sorumludur.
3) Üst makamlarca verilecek benzeri nitelikteki diğer görevleri yerine getirir.
4) Birimde kullanılan makine ve benzeri teçhizatın düzgün kullanılmasından sorumludur.
c) Temel İlkeler;
1) Çamaşırhane hizmeti, ücretsiz olarak verilmektedir.
2) Üniversite öğrencileri, öğrenci olduklarını belgeleyen kimlik belgelerini ibraz ederek çamaşırhane hizmetinden faydalanabilirler.
3) Her öğrenci için günlük limit, iki çamaşır makinesi kullanımı şeklindedir.
4) Çamaşırlar yıkandıktan sonra kurutma makinesi ile çamaşırların kurutulması sağlanabilir.
5) Öğrenciler, istedikleri takdirde çamaşırhane biriminde bulunan ütü masası ve ütüleri kullanarak çamaşırlarını kendileri ütüleyebilir.
6)Yaşlı Bakım Hizmetleri Merkezinden gelen ihtiyaç sahiplerine ait çamaşırlar yıkanıp kurutulup ilgili personele teslim edilir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Giderin Gerçekleştirilmesi
Giderlerin Gerçekleşmesi
MADDE 23- (1) Sosyal Yardımlara ilişkin giderlerin gerçekleştirilmesi, özel bir uygulamaya tabi olmaksızın, diğer mal ve hizmet alımı giderlerinin gerçekleşme esas ve usullerine tabidir.
Ayni yardımlarda ve hizmet alımlarında satın alma işlemleri
MADDE 24- (1) Bu yönetmelik çerçevesinde bütün alımlarda Kamu İhale Kanunu hükümleri uygulanır.
(2)Ayni yardımlarda kullanılmak üzere bağışlanmış mal ve malzeme de bu yönetmelikle tespit edilmiş esaslara göre dağıtılır.
Kayıt, takip ve kontrol sistemi
MADDE 25- (1) Ayni yardım hizmetlerinin yürütülmesinde uygulamanın devamlı takibi esastır. Müdürlük, yardım yapılan kişilerle ilgili bilgi ve belgeleri düzenli olarak tutmak, muhafaza etmekle yükümlüdür.
(2) Belediyece gerekli görülen hallerde, yardım için müracaat eden kişilerle ilgili olarak diğer belediyelerden, muhtarlıklardan veya kaymakamlıklardan yardım alıp almadığına dair bilgi istenebilir.
BEŞİNCİ KISIM
Çeşitli Hükümler
Diğer sosyal hizmet ve yardımlar
MADDE 26 – (1) Belediye engellilere, yaşlılara ve hastalara kuaförlük, berberlik ve ev temizliği hizmeti verebilir. Ayrıca sosyal durumu zayıf olan çocuk ve gençlere de kuaförlük ve berberlik hizmeti verebilir.
Belediye sınırları dışına yapılabilecek sosyal yardımlar
MADDE 27- (1) Belediye, 03/07/2005 tarih ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 53 üncü maddesi gereğince, belediye sınırları dışında doğal afetler meydana gelmesi durumunda, Belediye Başkanınca bu bölgelere gerekli yardım ve destek sağlanabilir.
(2) Belediye gerektiğinde diğer afet bölgelerine personel, araç-gereç ve gerekli diğer donanımı sevk ederek destek sağlayabilir. Bu amaçla yapılan tüm masraflar belediye bütçesinden karşılanır.
Sosyal hizmet ve yardımların takibi ve kesilmesi
MADDE 28- (1) Belediye sosyal yardım ve hizmet götürdüğü ihtiyaç sahiplerinin durumlarını takip eder, ihtiyaç sahipliği ortadan kalkan kişilere yapılan sosyal hizmet ve yardımlar kesilir.
(2) Hak sahibinin ölümü, hak sahibinin belediye sınırları dışına taşınması, yalan beyanda bulunması veya sahte belgelerle başvuruda bulunması durumlarında faydalandığı sosyal hizmet ve yardımlar kesilir.
Sahte ve yanıltıcı bilgi verilmesi ve belge düzenlenmesi
MADDE 29– (1) Sahte ve yanıltıcı bilgi ve belge düzenlemek ve vermek suretiyle yardım alan kişilerin tespiti halinde, yapılan ayni yardımlar ilgililerden rayiç bedeli ile tazmin edilir. Bu konuda başvuru sahipleri bilgilendirilir ve gerekirse kendilerinden yazılı taahhütname alınabilir.
(2) Bu çerçevede, sahte ve yanıltıcı bilgi ve belge sunanlara cezai müeyyidelerin uygulanması bakımından, genel hükümlere göre hareket edilecektir.
ALTINCI KISIM
Çeşitli Hükümler
Yürürlük
MADDE 30 –
(1) Sayıştay görüşü alınan bu yönetmelik ilan edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31 –
(1) Bu yönetmelik hükümlerini Kastamonu Belediye Başkanı yürütür.